Mijn naam is Hester Vogels en ik ben 23 jaar oud. Ik heb wiskunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en tijdens mijn studie heb ik mijn lesbevoegdheid behaald. Momenteel geef ik les aan 5 havo bij UniC in Utrecht. Daarnaast doe ik de master Science Education and Communication, waarbij ik me verdiep in wetenschappelijk onderzoek dat zich richt op het onderwijzen en communiceren van wiskunde en de bèta-vakken. Ik heb veel ervaring met het geven van examentrainingen. Daardoor ben ik goed op de hoogte van de exameneisen.

In de media

Onderaan deze pagina kun je contact met mij opnemen. Graag eerst de veelgestelde vragen en opmerkingen hieronder lezen, zodat de hoeveelheid mail die ik krijg beperkt blijft.

Veelgestelde vragen/opmerkingen

Het maken van deze website is een hobby! Ik vond het ontzettend leuk om de Prezi’s en video’s te maken. Ik heb er zelf ook veel baat bij in de lessen met mijn examenklassen. Ik doe het vooral daarvoor en voor de leuke reacties die ik erop krijg. Er is geen verdienmodel. Mocht je iets willen doneren, zodat ik de kosten voor de site kan dekken, dan is dat heel welkom.

Ik sta er altijd voor open om de website te verbeteren. Dus als je als wiskunde docent, leerling of ouder constructieve feedback hebt of foutjes hebt ontdekt, zeker even laten weten. Ik heb het wel heel druk momenteel, maar ik zal proberen het aan te passen. Belangrijk om te weten is dus dat de didactische kwaliteit van deze website niet gegarandeerd is. Maar met behulp van jullie feedback wordt het hopelijk wel zo goed mogelijk.

Leerlingen hebben vaak een bepaalde vaardigheid wel (bijvoorbeeld het kunnen differentiëren van een functie), maar hebben geen idee wanneer ze wat moeten doen op een toets. Je zou het kunnen zien als een soort gereedschapskist vol met vaardigheden, waar alles chaotisch door elkaar ligt. Ik was op zoek naar een manier om al die vaardigheden overzichtelijk weer te geven en de verbanden tussen de onderwerpen te laten zien. Leerlingen hebben dan een gereedschapskist die netjes geordend is, zodat ze bij elk onderwerp weten welke vaardigheden daarbij horen. Prezi geeft me de mogelijkheid om de verbanden tussen de onderwerpen aan te geven.
Elke Prezi bestaat uit één thema en alles wat examenleerlingen horen te weten staat met uitleg en voorbeelden in die Prezi. Met behulp van video’s leid ik de leerlingen door deze Prezi’s heen.
De Prezi’s en filmpjes vormen een soort online examencursus, waarbij alle leerstof helder is onderverdeeld en wordt uitgelegd. Het overzicht dat ik bied en de verbanden die ik laat zien, ondersteunen de leerlingen in hun voorbereiding op het eindexamen.

Dat is een bewuste keuze. De video’s zijn geen vervanging voor uitleg in de les. Ik heb gemerkt dat ik interactie met een leerling / met de klas nodig heb om ‘het waarom’ begrijpelijk uit te leggen. In een video heb ik geen interactie, daarom doe ik dat alleen in de klas. Ik wil de video’s zo kort en duidelijk mogelijk houden. Een havoleerling kan met alleen ‘het hoe’ een heel eind komen op het examen. Dat is geen goede zaak, maar mijn doel is om zoveel mogelijk leerlingen te helpen het examen te halen.

Ik heb er bewust voor gekozen om geen zoekfunctie op de site te plaatsen. Ik wil dat leerlingen zelf ontdekken welke vaardigheden bij welke onderwerpen horen en daar dus ook zelf naar op zoek gaan. Daardoor zal een leerling waarschijnlijk straks op het examen ook beter onderscheid kunnen maken tussen de verschillende onderwerpen.

Daar heb ik helaas geen tijd voor. Er zijn vele andere docenten die ook video’s maken op YouTube, misschien kun je daar iets tussen vinden.

Ik heb momenteel geen tijd voor nieuwe projecten. Ik concentreer me nu op mijn studie, baan en deze website. Boven alles gaat voor mij: de uitleg moet gratis en toegankelijk blijven voor iedereen. Ik maak geen prezi’s of video’s waar leerlingen voor moeten betalen. Maar als je me ergens vrijwillig mee wil ondersteunen is dat natuurlijk welkom.

Naam (verplicht)

Email (verplicht)

Onderwerp

Bericht