This Post Has 25 Comments

    1. Dat werkt hetzelfde als bij voorbeeld 1 in de video ‘formule opstellen’, alleen lees je die 2 coordinaten dan af uit de grafiek.

  1. Er is nog geen nieuwe video over logaritmisch papier en over de examenopgaven, die wel in de prezi staan. Die komen later pas, excuses daarvoor.

  2. Bij de meerdere groeifactoren.
    Waarom wordt er bij het voorbeeld 1 van 21% 1,21 gemaakt en bij het voorbeeld 2 van 75%, 90% ect. 0,75 en 0,90 gemaakt en dan geen 0,25 of 0,10?

    1. Goede vraag! Bij voorbeeld 1 komt er 21% bij, maar bij voorbeeld 2 blijft er 75% over. Dus in feite gaat er 25% af. En bij 25% afname hoort een factor 0,75. Dus het is net toevallig dat de formulering andersom is. Zelfde bij 0,90. Er blijft 90% over, wat hetzelfde is als 10% afname, dus 0,9.

  3. Bij meerdere groeifactoren voorbeeld 2 komt er bij de groeifactor 0,87 uit. Maar als je van groeifactor naar procent gaan doe je toch: 1 – 0,87 x 100% = 13% ?

    1. Goede vraag! Er is inderdaad een afname van 13%, dat heb je goed berekend.
      Maar de vraag was nu niet de procentuele afname, maar hoeveel procent er overgaat naar het volgende jaar. Dus juist hoeveel procent er overblijft, het tegenovergestelde! Omdat er 13% af gaat, blijft er 87% over.

    1. Eerst de vergelijking die je wil oplossen.
      Dan overschrijven wat er in je rekenmachine staat: nSolve(….,x) = …
      Dan je conclusie

  4. Is er ook een trucje om snel te zien dat iets bijvoorbeeld ’60 keer zo klein is’ zoals in de video wordt weergeven? Ik snap namelijk niet goed hoe ik dit kan uitrekenen.

    1. Je moet goed weten hoeveel maanden in een jaar zitten, hoeveel maanden in een kwartaal, hoeveel dagen in een maand, uren in een dag, minuten in een uur, etc.
      In 1 jaar zitten 12 maanden.
      Dus in 5 jaar zitten 5*12=60 maanden.

  5. Maakt het dus niet uit dat er voor die 3,1 nog B=42 staat?
    Of moet je die ’42’ ook nog ergens in je berekening gebruiken?
    Alvast bedankt!

    1. Goede vraag! Je kan het beste eerst je x-as instellen. Dat doe je aan de hand van het verhaaltje, schat een beetje in welke waarden de x allemaal zou kunnen aannemen (kijk of het om jaren, minuten, dagen gaat).
      Daarna kun je de optie ZoomFit gebruiken, die stelt je y-as automatisch in!

  6. 1 dag voor het wiskunde examen nog hier de filmpjes gekeken over wat ik niet begreep. Nu snap ik alles. Dit is echt geweldig!

  7. Als je 32 macht wortel 2 wilt invullen in je rekenmachine
    Hoe moet je die 32 als macht in je rekenmachine doen, want ik krijg dan eerst ans

    1. Moet je even aan iemand anders vragen, want ik kan vanaf hier niet zien welke GR je hebt. Je kan anders ook tot de macht (1/32) doen, dat is hetzelfde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *