Onderaan deze pagina kun je contact met mij opnemen. Graag eerst de veelgestelde vragen en opmerkingen hieronder lezen, zodat de hoeveelheid mail die ik krijg beperkt blijft.
Veelgestelde vragen/opmerkingen
Waarom doe je dit?
Het maken van deze website is een hobby! Ik vond het ontzettend leuk om de Prezi’s en video’s te maken. Ik heb er zelf ook veel baat bij in de lessen met mijn examenklassen. Ik doe het vooral daarvoor en voor de leuke reacties die ik erop krijg. Er is geen verdienmodel. Mocht je iets willen doneren, zodat ik de kosten voor de site kan dekken, dan is dat heel welkom.
Ik heb een foutje ontdekt. / Ik weet hoe dit beter kan.
Ik sta er altijd voor open om de website te verbeteren. Dus als je als wiskunde docent, leerling of ouder constructieve feedback hebt of foutjes hebt ontdekt, zeker even laten weten. Ik heb het wel heel druk momenteel, maar ik zal proberen het aan te passen. Belangrijk om te weten is dus dat de didactische kwaliteit van deze website niet gegarandeerd is. Maar met behulp van jullie feedback wordt het hopelijk wel zo goed mogelijk.
Waarom gebruik je Prezi?
Leerlingen hebben vaak een bepaalde vaardigheid wel (bijvoorbeeld het kunnen differentiëren van een functie), maar hebben geen idee wanneer ze wat moeten doen op een toets. Je zou het kunnen zien als een soort gereedschapskist vol met vaardigheden, waar alles chaotisch door elkaar ligt. Ik was op zoek naar een manier om al die vaardigheden overzichtelijk weer te geven en de verbanden tussen de onderwerpen te laten zien. Leerlingen hebben dan een gereedschapskist die netjes geordend is, zodat ze bij elk onderwerp weten welke vaardigheden daarbij horen. Prezi geeft me de mogelijkheid om de verbanden tussen de onderwerpen aan te geven.
Elke Prezi bestaat uit één thema en alles wat examenleerlingen horen te weten staat met uitleg en voorbeelden in die Prezi. Met behulp van video’s leid ik de leerlingen door deze Prezi’s heen.
De Prezi’s en filmpjes vormen een soort online examencursus, waarbij alle leerstof helder is onderverdeeld en wordt uitgelegd. Het overzicht dat ik bied en de verbanden die ik laat zien, ondersteunen de leerlingen in hun voorbereiding op het eindexamen.
Waarom leg je alleen uit hoe iets moet en niet waarom het zo is?
Dat is een bewuste keuze. De video’s zijn geen vervanging voor uitleg in de les. Ik heb gemerkt dat ik interactie met een leerling / met de klas nodig heb om ‘het waarom’ begrijpelijk uit te leggen. In een video heb ik geen interactie, daarom doe ik dat alleen in de klas. Ik wil de video’s zo kort en duidelijk mogelijk houden. Een havoleerling kan met alleen ‘het hoe’ een heel eind komen op het examen. Dat is geen goede zaak, maar mijn doel is om zoveel mogelijk leerlingen te helpen het examen te halen.
Ik mis een zoekfunctie op de site.
Ik heb er bewust voor gekozen om geen zoekfunctie op de site te plaatsen. Ik wil dat leerlingen zelf ontdekken welke vaardigheden bij welke onderwerpen horen en daar dus ook zelf naar op zoek gaan. Daardoor zal een leerling waarschijnlijk straks op het examen ook beter onderscheid kunnen maken tussen de verschillende onderwerpen.
Heb je ook examentips?
Ik wil binnenkort video’s gaan maken met examentips. Ik ga namelijk binnenkort aan de slag met mijn examenklassen met examentrainingen. Wat nog mist op de site is: hoe herken je op je examen wanneer je wat moet doen? Ik wil video’s maken waarin ik met jullie examens/examensommen doorneem en laat zien hoe je gedachtegang zou moeten zijn. Tips en verzoeken hiervoor zijn welkom!
Bestaat deze site ook voor de onderbouw / het vwo / het vmbo / het mbo / rekenen …?
Ik heb helaas geen website voor andere niveaus. Ik zou het wel fantastisch vinden om die te maken, maar ik heb daar de komende tijd geen tijd voor i.v.m. mijn studie, baan en deze website. Op YouTube zijn ook andere docenten te vinden die video’s maken. Roeland van www.wiskundeacademie.nl maakt video’s voor zowel de onderbouw als de bovenbouw van havo/vwo. Iedere docent die dit leest en denkt ‘ik zou wel een website willen maken voor het vmbo’ of iets dergelijks: DOEN! Er is ontzettend veel behoefte aan, merk ik aan mijn mailbox. Mail mij vooral als je tips wilt hoe je kunt beginnen hiermee.
Geef je ook persoonlijk bijles of examentrainingen?
Hier kan ik heel kort over zijn: nee. Daar heb ik helaas geen tijd voor.
Ik heb een bedrijf en ik wil samenwerken.
Ik heb momenteel geen tijd voor nieuwe projecten. Ik concentreer me nu op mijn studie, baan en deze website. Boven alles gaat voor mij: de uitleg moet gratis en toegankelijk blijven voor iedereen. Ik maak geen prezi’s of video’s waar leerlingen voor moeten betalen. Maar als je me ergens vrijwillig mee wil ondersteunen is dat natuurlijk welkom.