Wiskunde A – Basisvaardigheden
- Overzicht
- Maatsystemen
- Gewone procenten
- Procentuele verandering
- Verhoudingen
- Rekenen met breuken 1
- Rekenen met breuken 2
- Teller uit de breuk
- Breuken vermenigvuldigen
- Breuken optellen
- Breuken uitdelen
- Machten 1
- Machten 2
- Machten 3
- Wortels
- Haakjes wegwerken
- Formules combineren
- Formules combineren 2
- Kruislings vermenigvuldigen
- Formules omwerken 1
- Formules omwerken 2
- Redeneren stijgend/dalend
- Redeneren grenswaarde
Hoi Hester ,
Ken je Sieger Kooij? Ik zit hier met Frans van Dam (een oud docent van jou). Ik hoor dat je dit allemaal zelf hebt opgezet. Goed zeg! Ik heb bij eht betasteunpunt Zuid-Holland gewerkt. Wij zetten ons ook in voor het onderwijs. Sieger heeft ooit een ‘nascholingscursus – examentraining voor leerlingen’ opgezet. Zo heeft hij zijn tijd een beetje terugverdiend.
Ook wat voor jou?
Groet, Vincent
Hoi Vincent, bedankt voor je bericht! Ik mail je even.
ik snap het niet beter uitleg geven
Wat begrijp je niet?
De knoppen werken bij mij op allebei m’n browsers niet. Ik zoek uitleg over Verhoudingen maar zodra ik op de knop druk gebeurd er helemaal niks. Dan maar op YouTube zoeken
Oei, ik weet niet hoe dat komt!
Ik heb hetzelfde probleem! De knopjes werken niet 🙁
Wat gek :(!
Hallo ik wil de site bezoeken maar kom er niet op.
Ik moet een preZi versie downloaden die betaald is.
Ik doe het wel op een iPad.
Graag hulp
Hester,
Fantastische prezi´s. Misschien aardig om bij enkele haakjes wegwerken deze toe te voegen:
Herleid: 5 – (3x – 6)
Leerlingen vermenigvuldigen die 5 vaak mee met de haakjes. En raken in de war bij de twee minnen.
Groet, Hugo Spreeuw
Goeie, dankje!
de knoppen werken nog steeds niet , weet je hoe ik de filmpjes toch kan kijken??
Ik kom er net achter dat ze bij mij ook niet werken, alleen bij dit onderwerp! Ik probeer het zsm op te lossen. Alle video’s kan je via YouTube kijken. Zoek op deze titels + wiskunjeleren, en check dat er niet ‘(oud)’ achter staat, want dat zijn oude versies.
Hij doet het weer!
Hallo maakt u toevallig ook video’s over negatieve getallen en die vermenigvuldigen zo ja dan heb ik die niet kunnen vinden en zo nee kunt u er dan een maken 😌?
Met vriendelijke groet , dunya.
Nee, sorry, dat is onderbouw stof! Je kan kijken op http://www.wiskundeacademie.nl.
hoi! Is dit herleiden ?
Ja!
top! bedankt voor het snelle antwoord!
Is het mogelijk om een herleid opdracht te krijgen op de examen van morgen? ( Wiskunde A Havo)
Ja, zeker!
Hoi, ik heb een moeite met het instellen van de v-window. Heeft u misschien een trucje hoe ik de v-window goed kan instellen?
Je kan het beste eerst je x-as instellen. Dat doe je aan de hand van het verhaaltje, schat een beetje in welke waarden de x allemaal zou kunnen aannemen (kijk of het om jaren, minuten, dagen gaat).
Daarna kun je de optie ZoomFit gebruiken, die stelt je y-as automatisch in!
Hartstikke bedankt!!
Hoi Hester,
Ik ben echt zo blij met jou. Super goed uitgelegd!!!
Dag Hester,
Complimenten voor je werk.
Bij maatsystemen teveel nadruk op ‘trucjes’.
Goede uitleg van verhoudingen met de factor 10, maar waarom ditnjet gebruikt bij het onderwerp snelheid. Je leeft de studenten nu een truc met 3,6, maar wanneer men weet dat je deze 3,6 door 60 minuten en 6o seconden is samengesteld dan krijgt de student meer inzicht en is in staat dit zelf te herleiden. Hij/zij vergeet het nooit meer. De 3,6 is nu geen ‘tructje’ meer. Ook bij de behandeling van snelheid. Wanneer je de grootheden benoemd, dus meter per seconden dan is het in één keer veel duidelijker en de student leert door inzicht en niet door dingen te moeten onthouden.
Groet Hans
Beste Hans,
Dankjewel voor je reactie, ik mail je even!
Deze uitleg heb ik nodig, ik begrijp de stof maar niet waar 3,6 vandaan komt. erg frustrerend
Stel je hebt 9 km/u en je wil dat omrekenen naar m/s.
1 km = 1000 m, dus om km naar m om te zetten, moet je keer 1000 doen.
Dan krijg je 9 km/u = 9000 m/u
1 uur = 3600 seconden, dus als we in een uur 9000 meter afleggen, dan doe je in een seconde 3600 keer zo weinig.
Daarom gaan we delen door 3600:
9000 m/u : 3600 = 2,5 m/s
In totaal hebben we dus *1000 gedaan en :3600, bij elkaar is dat hetzelfde als :3,6.
Ik heb dus morgen een toets van hoofdstuk 1 + 4.1 & 4.2 en ik ben zo bang dat ik het ga verpesten, want de vorige keer had ik een 3,4 voor hoofdstuk 1. Ik heb al uw videos bekeken heeft u nog tips voor mij zodat ik mijn toets goed kan maken
Te laat.. Hoe ging het?
Superhandig dit!!!!!
Hoii, Ik heb morgen een toets en ik kan het verschil tussen een som- en verschilgrafiek niet uit elkaar houden
en ik weet ook niet wat eingelijk een verschilgrafiek is…
Hoi Nina, ik weet ook niet direct wat je bedoelt. Hoe is je toets gegaan?
Hoi,
Ik vroeg mij af of alle examenvideo’s ook de gehele stof voor het examen in 2018 zijn?
Groetjes,
Nina
Hoi Nina,
Nee dat is niet zo, dat zijn alleen voorbeelden van examenopgaven. Alle video’s bij elkaar van wiskunde A, zijn wel alle examenstof.
Hey, ik snap niet hoe je van A = 24C – 3 naar 24C = A x 3 komt, kun je me dit uitleggen?
Kun je me even helpen welke video dit is :)?
Hey, je helpt me heel erg met deze video’s maar ik vroeg me af of je ergens deze Powerpoints ook kunt downloaden zodat ik ze zelf ook nog kan doornemen alvast bedankt!
Groetjes Sven
Ze staan allemaal op openbaar, dus je kunt ze als het goed is vinden op prezi.com als je op de titel zoekt. Als je de Prezi app op je telefoon zet, kun je ze ook op je telefoon bekijken.
Is de stof van basis vaardigheden, lineair verband, expo verband en statistiek alles voor het wiskunde A examen 2018?
Ja!
Hey dit is Sven weer ik heb een tip voor je website namelijk: een zoekbalk, ik zit de hele tijd te zoeken naar die video die ik nodig heb en dat duurt soms lang. Dus daarvoor een simpele oplossing. vVoor de rest is alles perfect hoor! 😉
Groetjes Sven
Dankje! Ik ga kijken of dat mogelijk is.
Hallo Hester, ik heb een vraag.
In de video over het halen van de teller uit de breuk stond er bijvoorbeeld dit:
21/7 * (3x+2)
de * is een maal.
Ik snap nooit wat je moet doen als er zowel een maalteken staat als haakjes openen en sluiten. Want als je bijvoorbeeld hebt 2(5+2) dan moet je sowieso al vermenigvuldigen. In de volgende stap van deze voorbeeld som werd het dan: 2(3x+2). Dus zo’n situatie die ik net beschreef. Maar nu is het maalteken opeens weg, kan dat gewoon? Het is misschien niet zo’n duidelijk vraag, maar ik snap niet goed wat je moet doen als er zowel een vermenigvuldigingsteken staat als de haakjes openen en sluiten. En hoe dit dan zit met prioriteiten.
Groetjes
Ja, het maalteken voor de haakjes mag worden weggelaten. Daarmee verandert de som niet. Daarna doe je de ‘papegaaienbek’. Zie daarvoor de video ‘haakjes wegwerken’!
Hoi!
Kun je mij misschien uitleggen hoe ik deze som kan herleiden: 5 = 1 + d:10
Hoe moet ik dan uitrekenen wat d is?
Je gebruikt dan de weegschaalmethode: wat je links van het =-teken doet, moet je ook rechts doen. Dus eerst aan beide kanten -1:
4 = d:10
Dan aan beide kanten maal 10
40 = d
Dus d = 40
Je kunt daarna je antwoord controleren: 1+40/10 = 1+4 = 5
Bedankt!!
Is er ook geometrie om te oefenen op deze site?
Groet,
Gayath
Bedoel je goniometrie? Of geometrie als in meetkunde? Beiden te vinden onder Wiskunde B op deze site.
Nog steeds de redder van al mijn toetsweken en SE-weken, morgen begint de volgende SE-week meteen met wiskunde en ik denk dat ik dankzij deze video’s gewoon wederom weer een voldoende ga halen! Alvast bedankt! (hopelijk)
Dankje! En had je een voldoende :)?
Hallo,
Het laatste voorbeeld snap ik het laatste stapje niet helemaal. Zou je dit kunnen uitleggen hoe je aan 3 5/12A komt? 🙂
Met vriendelijke groet,
Janna
In welke video heb je dat voorbeeld gezien? Kan ik even niet vinden..
Wat geef je ontzettend duidelijke uitleg zeg! Alles stap voor stap bespreken en vervolgens de uitleg toepassen aan de hand van een paar voorbeelden, kan er geen verkeerd woord over zeggen, super!
Ah super lief, dankjewel!
Hi, kun je bij het eerste voorbeeld en dan bij de vorm m= geen k’s meer tegen elkaar wegstrepen?
Of kan je alleen letters wegstrepen als er een een keer tussenstaat?
Over welke video gaat je vraag?
kan je dit ook doen met de noemer?