skip to Main Content

Dit bericht heeft 49 reacties

  1. Hallo,
    Heeft u ook uitleg / een filmpje over parametervoorstellingen, omwetelingslichamen, lengte van een grafiek / kromme?
    Ik vind dat u erg duidelijk uitlegt.

    1. Pas tegen de eindexamens, dus april ongeveer, ga ik examenvideo’s maken. Dan geef ik ook examentraining aan mijn eigen klas.

  2. Beste Hester,

    Ik ben bezig met Havo 5 wiskunde B van getal en ruimte boek 3 Hoofdstuk 10 Meetkundige berekeningen paragraaf 1.
    Nu is mijn vraag, heeft u ook een filmpje van de Zijde x Hoogte-methode?
    Ik vind uw filmpjes heel erg duidelijk en gebruik ze ook erg vaak!

    groetjes Fleur

    1. Fijn om te horen, dankjewel :)!
      Ik ben met mijn havo 5 wiskunde B klas bij hoofdstuk 9 nu, dus het zal nog even duren voor de video’s van hoofdstuk 10 er zijn, sorry!

      1. Fijne stem om naar te luisteren en goede filmpjes ! Morgen ochtend heb ik mijn RV toets waar ik minimaal een 5,3 voor moet halen, hoop dat dat lukt. Enige waar ik best wel moeite mee heb is goniometrie.

  3. Hoi Hester,
    is jouw materiaal van het oude examenprogramma nog ergens te vinden? Ik heb zowel bij wiskunde A als bij wiskunde B een leerling die het bezemexamen doet…
    Groeten,
    Meike

  4. Hallo,

    Wanneer komen de examenfilmpjes online?
    De examens beginnen namelijk al over een maand en zonder die filmpjes wordt het een ramp!

    1. Hoi Annely,
      Ik weet nog niet of ik tijd heb om die te maken en twijfel over de inhoud ervan. Wat zou je graag willen zien?
      Misschien kan ik ook een live-sessie doen, waarin examenkandidaten vragen kunnen stellen.

      1. Ik zou graag alles willen zien. Duidelijk samengevat zodat ik met die basis examenopgaven kan oefenen, want anders wordt het echt heel naar me wiskunde examen haha

  5. Hey,

    Komen de examen filmpjes nog op de site? Mijn complimenten hoe je alles doet! De filmpjes helpen mij.

    Groetjes,
    Shaniya

    1. Goed om te horen :). Waarschijnlijk komen er vlak voor het examen nog wel wat tips online, moet nog kijken of dat lukt qua tijd.

  6. Hi, ik zag dat de examenvideo’s uiterlijk 14 mei online komen.
    Dit zijn dus eigenlijk per onderwerp kortere filmpjes?
    Ik heb een groot deel van de ‘normale’ videos bekeken, en die zijn echt supergoed!
    Raad u de kortere examenfilmpjes meer aan om te bekijken of zijn de gewone filmpjes beter/gedetailleerd?

    alvast bedankt!

    1. Je kunt bij de examen video’s kijken wat je nog niet begrijpt, en daar dan de normale video’s bij kijken :).

  7. Hoi, bij de tweede opgave van examen – logaritmisch verband snap ik niet waarom je de 2 uitkomsten van de abc-formule min elkaar moet doen en niet plus elkaar. ze duiden namelijk beiden x-coördinaten aan waarbij de y-coördinaat 0 is. dus beide punten geven de afstand tot de oorsprong. In dit geval is de afstand net wat groter aangezien het andere punt nog voor de oorsprong ligt. Zou je dan niet de 2 afstanden plus elkaar moeten doen?

    1. Ik snap wat je bedoelt! Probeer het je even voor te stellen met makkelijkere getallen. Stel het zou zijn: x = -2 en x = 3. De afstand is dan 3 – (-2) = 5. Dus dan trek ik ze van elkaar af.
      Je kan er ook zoals jij naar kijken: x = -2 heeft afstand 2 tot de oorsprong. En x = 3 heeft afstand 3 tot de oorsprong. Dan moeten we ze bij elkaar optellen 3 + 2 = 5. Je ziet dat dat op hetzelfde neerkomt, doordat je de – voor de 2 weglaat.

  8. hoi,
    bij examen havo b en dan het filmpje van lineair verband dan stelt u op een gegeven moment lijn k en l aan elkaar gelijk. dit doet u algebraïsch , maar dat mag toch ook met de rekenmachine?

    1. Goede vraag! Bij het woord ‘bewijs’ moet je een exacte berekening gebruiken (voor zover ik weet), dus zonder GR.

      1. Voor de zekerheid dus exact doen? en bij het filmpje van examen havo B en dan de wortelfuncties, stelt u de formule gelijk aan 0 om de 3 punten te vinden, maar moet dat dan ook algebraïsch? of mag je dat wel met de rekenmachine doen?

  9. Hoi,
    Je filmpjes zijn heel handig! Morgen heb ik mijn wiskunde B examen havo en ik heb een vraag over het filmpje examen havo B: logaritmisch verband, voorbeeld 2. Waarom moet je de waardes van de lijnstukken van elkaar aftrekken? En waarom niet bij elkaar optellen?
    Groetjes,
    Lisa

  10. Hoi Hester! Ik heb ongeveer een week geleden jouw video’s gevonden, en ben er erg blij mee! Ik zit nu in havo 4, en voor mijn laatste toets (lijnen en afstanden & periodieke functies) hebben jouw video’s erg geholpen! Ik ben nu bezig met mijn herkansingen, en ik weet zeker dat ik volgend jaar deze video’s nog erg veel ga gebruiken! Bedankt!

  11. hoii! ik heb geen vraag, maar ik wil even zeggen dat uw video’s mij enorm helpen. Ik ben zelf echt momenteel aan het stressen over mijn wiskunde B examen, en uw uitleg is heel duidelijk en helpt mij echt. Ook door uw filmpjes waarin u eindexamen opdrachten van wiskunde B gaat maken, en ik ze zelf mee maak en ik zie dat het me gewoon lukt, krijg ik enorm veel zelfvertrouwen 🙂

  12. Hooi! Van onze docent hebben we een opdrachten boekje gekregen met oude examens en er is een opgave die ik niet snap. Het is vraag 12 uit het examen van 2012 tweede tijdvak. Je moet de vergelijking 61500x(3.00-log p) = 30390-30p oplossen. Zou u kunnen uitleggen hoe je deze oplost? Ik kwam niet verder dan 30390-30p gedeelt door 61500= -log p^3.00 (ik weet niet of dat wel klopt hoor)

    Groetjes Koosje

    1. Hoi Koosje,
      Bij die opgave mag je je GR gebruiken! Omdat er staat ‘Bereken’ en niet ‘Bereken algebraïsch’. Dus je maakt twee grafieken en je berekent het snijpunt.

  13. Super fijn deze site, maar ik heb wel een vraagje over een van de opgaves. In het rekenvoorbeeld met de karpers haal je eerst 0.014 naar buiten en daarna verwerk je de macht van 4.5.
    Toen ik het zelf uitprobeerde deed ik:

    log(G) = log(0.014L^4.5)
    log(G) = 4.5 log(0.014L)
    log(G) = 4.5 (log(0.014) + log(L))
    log(G) = 4.5log(0.014) + 4.5log(L)

    Op deze manier wordt je p dus nog vermenigvuldigd met 4.5. Waarom is dit fout? Neem ik de verkeerde volgorde en hoe weet je welke volgorde je moet doen?

    1. Hoi Jolein,
      Dat is inderdaad de verkeerde volgorde. Je doet de rekenvolgorde, maar dan omgekeerd. Een ezelsbruggetje is: Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen?

      Hoe staat voor Haakjes.
      Moeten staat voor Machtsverheffen.
      Wij staat voor Worteltrekken.
      Van staat voor Vermenigvuldigen.
      De staat voor Delen.
      Onvoldoendes staat voor Optellen.
      Afkomen staat voor Aftrekken.

      Bij deze opgave moet je die omgekeerd aanhouden, omdat je L ‘los’ wil krijgen. Bij bijvoorbeeld vergelijkingen oplossen, waarbij je ook een letter los wil krijgen, doe je de rekenvolgorde ook in de omgekeerde richting. In deze opgave betekent het dat je eerst de vermenigvuldiging moet ‘los halen’, en daarna pas de macht. Jij doet eerst de macht en daarna de vermenigvuldiging.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top